.

PNEUMOTHORAX



efter att jag pluggat igår så skulle jag till hedvig för att plugga lite till, och sedan gå till slakthuset för att dansa till xhin, men ja riktigt så blev det inte. började känna bröstsmärtor som strålade ut i axeln och jag kunde inte andas normalt. min första tanke va "dö inte nu, du har inte tid för det". min andra var "men du kan ju inte få hjärtattack nu, du är ju bara 18". efter att ha upplevt intensiva bröstsmärtor som gick över i en avdomnad axel i en kvart tog jag taxi in till sös akutmottagning. efter att ha blivit undersökt, fått göra ekg, blodtryck, puls, lyssnad på med stetoskop och tryckt på fick jag vänta i ett väntrum. fick kolla på melodifestivalen medan smärtan fortsatte. efter att melodifestivalen slutat och nått program om något varuhus kommit på fick jag gå till röntgen där det efter bra jävla tag konstaterades att min vänstra lunga hade kollapsat. fick åka upp till en operationssal där jag fick sladdar fastsatta på kroppen och pappersdukar fastklistrade på kroppen för att jag inte skulle se vad som hände. fick tre stor doser morfin på begäran och en stor spruta lokalbedövning rakt inkörd i lungan. sedan började de med att köra in ett rör rakt genom bröstkorgen som de sedan tömde lungan på luft med en pump. efter det satte de fast boxen som ska tryckutjämna lungan så att den expanderar till sin normala storlek. efter det bjöds det på kaffe, kakor och mackor för att få upp blodsockret och stilla hungern i och med att jag inte ätit på över åtta timmar. fick vila mig tills jag mådde bra igen för att sedan bli skjutsad genom sjukhuset i rullstol ner till entrén där jag tog taxi hem för att placera min värkande kropp ömt i sängen för att sedan ha en sömnlös natt. nice lördag, ellerhur?

pneumothorax (lungkollaps), är ett tillstånd då ena eller båda lungorna faller ihop. spontan lungkollaps är som vanligast bland unga, långa och smala män då de får svårt att andas normala andetag. först behandlas man med kontinuerligt sugdränage, först aktivt, för att få ur luft, blod och slem ur lungan. sedan passivt, för att expandera lungan ut mot bröstkorgen. 

ps. era kommentarer på bloggen, twitter, instagram, facebookchatten och sms värmer. skickar cyberkramar tillbaka till alla!

3 kommentarer:

  1. önskar dig lätta andetag och en stillsam natt utan smärtor och bara vila.
    PUSS

    SvaraRadera
  2. apua!
    jag får gåshud, bli frisk snart ! *__*

    SvaraRadera