.

Glasögon



Igår gick jag med min bror till optikern för att kolla synen. Både han och jag har under en längre tid klagat och vi kände att vi behövde helt enkelt få det avklarat. Jag har klagat på att jag ser dåligt på långt håll, inte överdrivet, men märkbart. Bokstäver är suddiga och jag får lätt ont i huvudet om jag ska läsa. Egentligen var allt skevt hela tiden.

Eftersom att jag är tidigtfödd tvilling behövde jag som ung gå till en ögonläkare som behandlade min då, väldigt grova astigmatism. Med tiden blev det bättre men nu har jag fallit tillbaka kan man säga.

Allas våran käraste vän Wikipedia beskriver astigmatism på följande sätt:
 "Astigmatism är också den medicinska benämningen på det synfel som orsakas av en onormal krökning av hornhinnan. Den vanligaste orsaken till astigmatism är en rubbning i ögats tillväxt, men astigmatism kan också uppkomma efter skador eller operationer.

Detta betyder att jag och min bror igår behövde köpa oss ett par glasögon som ska användas när vi känner att vi ser oskarpt, dvs hela dagen långggggg. Jag fick panik direkt, och bah vilka glasögon ska jag ha vad är snyggt gud allt är så ful och jag har min näsa som är så stor och nä men hur ser mitt ansikte ut undra om mina egopics blir lika snygga? osv. Efter tydliga instruktioner till min glasögonstylist lyckades jag, efter mycket om och men, hitta ett par solglasögon som vi kommer göra om så att de passar mitt huvud och får rätt glas. Det sköna med bågar till solglasögon är att de oftast väger mindre än glasögon, vilket jag kände passade mig perfekt. Dessutom är dom riktigt niceee, och så slapp jag stå vid en stor hylla med ett femtiotal glasögon där det stod "595 kr" med efterföljande "795kr" och välja nått som alla andra har. Special made, only for me (:

Insåg att det var för ca ett år sedan jag fick Pneumotorax, som har satt mina dykar- och fallskärmshoppsdrömmar i graven. Nu detta igen. Jag undrar vad 2015 har att bjuda på.




1 kommentar: