.

Marie & Nette






I helgen var jag då i Helsingfors för att fira min kusin Nettes student. Samtidigt tog även Marie studenten. Hon är en av min kusins kompisar som jag lärt känna väldigt bra, och i lördags pendlade jag och min bror mellan de två studentmottagningarna och åt så man knappt kunde stå.

Studenten i Finland skiljer sig en del från den i Sverige. Vid vintern slutar alla lektioner och man går på läslov fram tills våren då man har sina sista och avgörande tentor. Då testas man på typ allt man lärt sig under alla år man gått i skolan, för att se om man faktiskt är värdig att kallas student. Klarar man tentorna får man ta studenten helt enkelt. Klarar man inte, får man gå om.

Själva examensceremonin är väldigt högtidligt och stipendium delas ut på flera hundra €, typ som att Nette fick sammanlagt 10 000 kr för att ha varit en "målmedveten elev". Man sitter i en aula och alla ens nära och kära sitter och kollar på medan man blir framkallad och får ta emot sina betyg och examensdiplom för att sedan få sin studenthatt och en blomma. Kan liknas vid en prisceremoni utan lökiga tacktal.

Sen får släkt och familj sätta klorna i studenterna och alla ska fotas med alla, kramas med alla för att sen åka till sina mottagningar, hälsa på släkt och familj igen, dricka lite och sen ut och festa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar